Tuesday, June 23, 2015

Slow Learner / Lembam

Posted by Sham_esse at 6:04 PM

 APA ITU SLOW LEARNER / LEMBAM

Slow learner atau lembam ini merupakan kumpulan kanak-kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas/ kurikulum/ di sekolah biasa. Mereka terlalu lambat untuk mencapai satu-satu objektif pengajaran yang mudah/ objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya rangsangan serta daya pengamatan yang lemah / rendah.

 Menurut Brennan (1974) - murid-murid jenis ini dikenali sebagai murid-murid yang gagal menghadapi kerja normal sekolah untuk kumpulan sebaya mereka tetapi kegagalan mereka tidak dianggap sebagai disebabkan oleh kecacatan.

 PPK 1984 mereka yang menghadapi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu, bersikap negatif terhadap pembelajaran dan mempunyai tingkahlaku yang menjejaskan pembelajaran serta kurang sikap keyakinan diri.

DEFINISI

Slow learner disini bermaksud kanak - kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas / kurikulum / di sekolah biasa, dia terlalu lambat untuk mencapai satu - satu objektif pengajaran yang mudah / objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya rangsangan serta daya pengamatan yang lemah / rendah.

CIRI-CIRI

- Pencapaian pelajaran / akedemik berbeza.
- Pendiam / tidak aktif / banyak cakap.
- Sukar menerima arahan.
- Tidak dapat berkomunikasi seperti kanak - kanak biasa.
- Menyebut huruf-huruf yang tidak tepat/salah, bertukar-tukar.
- Meninggalkan huruf,sukukata @ perkataan ketika membaca dan menulis.
- Tulisan yang terlalu buruk/Sukar dibaca.
- Kekerapan kesalahan dalam ejaan, tanda bacaan.
- Tanpa ketetapan /Menaik dan menurun
- Huruf terbalik /Urutan dan arah yang salah
- Tanpa ketetapan dan ketentuan - jarak huruf dan perkataan.
- Saiz yang tidak seragam / Mencampuradukkan saiz - besar dan kecil.
- Idea yang tidak berkembangan dan penyusunan idea yang tidak teratur.
- Perbendaharaan kata yang terhad dan tatabahasa yang tidak tepat.

Kognitif.
  •  -Lemah tidak memahami konsep.
  • -Lemah dalam penerimaan konsep baru.
  • -Tumpuan perhatiannya terhad.
  • -Tumpuan mudah terganggu.
  • -Mudah lupa dan ingatan singkat.
  • -Kurang daya cipta.
  • -Lemah dalam membuat hubungkait.
  • -Lemah dalam kemahiran 3M.·   
·        Psikologi.
  • -Kurang keyakinan diri.
  • -Kestabilan emosi terganggu.
  • -Kurang matang.
·        Ciri-ciri tingkahlaku.
  • -Kurang pergaulan.
  • -Bersikap kurang minat.
  • -Lambat memberi tindakbalas.
  • -Gagap, pelat dan sengau.
  • -Mengalami gangguan kesihatan.
  • -Malas untuk datang ke sekolah.
  • -Kurang perbendaharaan kata.


PUNCA

- Baka
- Tersekat pengalaman
- Intelek yang rendah
- Masalah emosi
- Kekecewaan
- Rasa rendah diri
- Kemantangan yang lambat
- Lemah daya ingatan
- Mudah terganggu tumpuan
- Kurang rangsangan
- Faktor-faktor kesihatan
- Persekitaran
- Amalan makanan
- Kesan semasa mengandung
- Penyakit semasa pembesaran selepas lahir.
- Ubat semasa mengandung.
- Kemalangan.
- Sosio - ekonomi.

  Masalah Biologikal.
  • -Kekurangan dari aspek penglihatan dan pendengaran.
  • -Pergerakan terganggu.
  • -Kecatatan fizikal.
  • -Masalah kesihatan.
·        Masalah Psikologi.
  • -Kurang kecerdasan.
  • -Ketidakstabilan emosi.
  • -Kurang matang.
  • -Pengaruh keluarga.
  • -Masalah tingkahlaku.
·        Masalah Persekitaran.
  • -Status ekonomi.
  • -Saiz keluarga.
  • -Pendidikan ibubapa.
  • -Pengalaman bahasa.
  • -Sikap ibubapa terhadap pendidikan.

STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

- Temubual
- Merujuk kepada pwgawai / pakar perubatan
- Mewujudkan suasana pembelajarn yang sesuai& menyeronokkan
- Senang ke susah.
- Konkrit ke abstrak.
- Melibatkan seberapa banyak pancaindera
- Banyakan pengukuhan dan latihtubi.
- Jauhkan dendaan yang negatif

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

i-Cikgu | Bahan Bantu Mengajar Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting